Numer 90-91/2023

Nowy polski teatr

Spis treści

NOWE JĘZYKI

  • Podobieństwa i różnice

    Katarzyna Niedurny i Katarzyna Waligóra

  • Czynnik ludzki | Rozmowa z Agnieszką Jakimiak

    Katarzyna Waligóra

  • Wypowiedzi: Agata Adamiecka, Mateusz Atman

  • Lot w kosmos | Rozmowa z Katarzyną Kalwat

    Magda Piekarska

  • Wypowiedzi: Beniamin M. Bukowski, Hanna Klepacka, Tomasz Tyndyk

  • Taniec | Rozmowa z Anną Karasińską

    Zuzanna Berendt

  • Wypowiedzi: Natalia Krawczyk, Magdalena Ptasznik

  • Nowe spojrzenia | Rozmowa z Darią Kopiec

    Hubert Michalak

  • Wypowiedzi: Zuzanna Bojda, Martyna Lechman

  • Wiry | Rozmowa z Jędrzejem Piaskowskim

    Hubert Sulima

  • Wypowiedzi: Dorota Kolano, Jolanta Rychłowska

  • Lepsza przyszłość | Rozmowa z Oskarem Sadowskim

    Katarzyna Lemańska

  • Wypowiedzi: Marcin Cecko, Marta Zięba

  • Utopie | Rozmowa z Jakubem Skrzywankiem

    Katarzyna Niedurny

  • Wypowiedzi: Anna Augustynowicz, Justyna Sobczyk

  • Rozpoznanie bojem | Rozmowa z Radosławem Stępniem

    Przemysław Gulda

  • Wypowiedzi: Aleksandra Harasimowicz, Karolina Kowalska

  • Mój wybrakowany Dekalog

    Radosław Stępień

  • Długie wojny | Rozmowa z Magdą Szpecht

    Marcelina Obarska

  • Wypowiedzi: Paweł Sakowicz, Lena Schimscheiner

  • Polityczna sprawczość | Rozmowa z Małgorzatą Wdowik

    Weronika Murek

  • Wypowiedzi: Michał Głaszczka, Martyna Wawrzyniak

PRÓBY SYNTEZY

  • Nie tak się umawialiśmy?

    Seb Majewski

  • Krytyka instytucji | Rozmowa z Pawłem Dobrowolskim

    Maciej Omylak

  • Transfuzje | Rozmowa z Pawłem Sztarbowskim

    Adrian R. Chmielewski

  • Debiut. Instrukcja obsługi

    Roman Pawłowski

  • Nowa rodzina. Poszerzanie pola

    Karolina Felberg

NOWE TEKSTY

  • Martwa natura

    Agnieszka Jakimiak i Mateusz Atman

  • Dziady. Fuga

    Radosław Stępień

Słownik najnowszego teatru

Gdyby syntezy nie były skazane na porażkę, współczesny teatr byłby uroczo jednotorowy. Nie jest. Kłącze, które mogłoby tworzyć jego opis, sięga w różne przestrzenie teatru. Nie dotyczy tylko produktu, który startuje o godzinie dziewiętnastej i kończy się oklaskami jakiś czas później. Sięga do instytucji, którą chce poddać reformie, relacji międzyludzkich, które buduje na nowych zasadach, a w końcu szuka celów, które mają uruchomić się poza sceną. Dlatego skończyły się czasy pokoleń i zgrabnie etykietowanych formacji estetycznych.

Co nie znaczy, że obowiązek opisu nie powinien być podejmowany. Może tylko należy zmienić jego formę. Bo o ile można opisać grupę, indywidualności lepiej uważnie zapisywać, obserwując, jak same tworzą język, którego się właśnie się uczymy. Tak, najnowszy teatr to zbiór bardzo indywidualnych poszukiwań z kilkoma zasadniczymi wspólnymi tendencjami. Może w ogóle nie ma nowego teatru, są tylko nowe w nim procesy.

Można potraktować autorów tego słownika jak grupę badawczą w czasie pracy. W badaniu uczestniczącym czasami najciekawsze są refleksje samego badacza i dostęp do jego autonomicznych narzędzi. Te praktyczne i osobliwie indywidualne też tworzą opis całości. Być może z najważniejszej osobistej perspektywy.

W imieniu redakcji poprosiłam bohaterów naszego numeru o hasła, które bez nakierowania na rodzaj i formę opisu miały być dla nich istotne. Niektórych pojęć można się było spodziewać, oddają nurt zmian i tematy debat. Niektóre są prywatnym słownikiem z praktyki autora. W ten sposób spełnia się rola „Notatnika Teatralnego” jako miejsca na bieżąco rejestrującego
procesy teatralne blisko twórców. Za wszystkie prace, mam wrażenie szczerze potraktowane przez Autorów – dziękuję, ceniąc ten rodzaj wglądu, który jest autentycznym zapisem ich wypracowanych lub powstających właśnie idei.

Marzena Sadocha

Jeszcze więcej treści!

Zawsze pod ręką

Kup ten numer w wersji elektronicznej.

Bez czekania na przesyłkę – pobierasz plik od razu po zakończeniu transakcji. Czytać możesz na dowolnym urządzeniu: telefonie, tablecie, czytniku ebooków lub komputerze.

Cena: 29 zł / numer

NIE PRZEGAP ŻADNEGO NUMERU

Zamów prenumeratę wydania papierowego.

Prenumerata obejmuje cztery tegoroczne numery „Notatnika Teatralnego”. Koszty wysyłki ponosi wydawca. Jeśli potrzebujesz faktury na zakup, napisz do nas na adres: prenumerata@notatnikteatralny.pl.
Cena: 114 zł / rok

Notatnik Teatralny dostępny
w sprzedaży fizycznej w całej Polsce

EMPIK

INMEDIO