Numer 98–99/2025

TEATR: WIZUALNOŚĆ

Spis treści

  • Zmiany. Notatki z pracy nad numerem

    Marzena Sadocha

Nowe teksty

  • Ciało dziewczyny

    Daria Sobik

Obrazy

Rozmowy

  • Scenograf/ki. Dekadę od debiutu

    Katarzyna Niedurny

  • To musi być miłość. Rozmowa z Justyną Łagowską

    Dominika Ryczywolska

  • Aura scenografii. Rozmowa z Katarzyną Borkowską

    Mateusz Węgrzyn

  • Sztuka dialogu. Rozmowa z Aleksandrą Wasilkowską

    Magdalena Ożarowska

  • Instalacja. Rozmowa z Michałem Korchowcem

    Natalia Kamińska

  • Proces. Rozmowa z Barbarą Hanicką

    Przemysław Gulda

  • Obrazy. Rozmowa z Mirkiem Kaczmarkiem

    Paweł Zaręba

  • Język ołówka. Rozmowa Aleksandrą Wielewską

    Katarzyna Waligóra

  • Nigdy nie kończę pracy. Rozmowa z Krystianem Lupą

    Tomasz Domagała

  • Nowe czasy. Rozmowa z Jakubem Lechem

    Henryk Mazurkiewicz

  • Zatarcie granicy. Rozmowa z Natanem Berkowiczem

    Marcelina Durska

  • W roli głównej: światło. Rozmowa z Wojciechem Pusiem

    Magda Piekarska

  • Magia. Rozmowa z Felice Ross

    Anna Lewandowska

  • Języki światła. Rozmowa z Katarzyną Łuszczyk

    Marcelina Obarska

  • Postacie szyte na miarę. Rozmowa z Julią Kornacką

    Adrian R. Chmielewski

Zmiany

  • Marzenia i budżety

    Witold Mrozek

  • Bogactwo i ubóstwo polskiej scenografii ostatnich lat

    Dariusz Kosiński

  • Przeszłość, która dzieje się teraz

    Maciej Guzy

  • Zobaczyć niedostrzegalne

    Piotr Dobrowolski

  • Scenografia, czyli sztuka w natarciu

    Dominika Łarionow

  • Nowe technologie w teatrze

    Mirosław Kocur

  • Teatr rozszerzony

    Dawid Kozłowski

  • Rewolucja zaczyna się od obrazu. Przypadek jednej scenografii

    Magdalena Chlasta-Dzięciołowska

Zmiany
Notatki z pracy nad numerem

1. Czy jesteśmy właśnie w czasie zwrotu wizualnego w teatrze?
2. O czym świadczy tęsknota za wielkimi obrazami malarskimi na scenie? I jaki ma związek z katedrami gotyckimi?
3. Jeśli to zmierzch wielkich scenografii, to czy jednocześnie żegnamy się z wielkimi ideami? Z jakąś całością, globalnością, objęciem? Wiadomo, że tak, ale można też pomyśleć, bo dlaczego nie, że to potrzeba, która zostanie przechowana.
4. Czy kryzys ekonomiczny jest szansą na zmianę? To świadczyłoby o tym, że bez niego nie było rozwoju albo był w nieodpowiednim kierunku. Być może każdy kryzys ma w sobie potencjał zmiany, ale ma też przestrzeń nieodwracalnej straty.
5. Co wspólnego mają teatr i topniejące lodowce? Całe to wieczorne zamieszanie z paleniem światła po nocach, produkcją ścian i podłóg, na których nikt nie zamieszka, zaczyna mieć granice.
6. Czy po okresie materialności zaczyna się błądzenie/gubienie w niedotykalnym? Jaki to ma związek z rzeczywistością cyfrową?
7. Czy obrazy cyfrowe są bliższe duchowi/światom wewnętrznym/drganiom rzeczy?
8. O czym świadczy to, że ciągle nie nauczyliśmy się opisywać prac scenograficznych? I czy odpowiedź o braku edukacji wizualnej nie jest za prosta. Myślę o różnicy w doświadczaniu przez tekst i doświadczaniu przez obraz. Być może wybór już się dokonał.
9. Ta słynna anegdota z Pliniusza o współzawodnictwie dwóch malarzy: pierwszy namalował kiść winogron tak, że siadały na niej ptaki, ale kiedy poprosił drugiego, żeby ściągnął zasłonę i pokazał swoją pracę, zdał sobie sprawę, że przegrał. Bo to zasłona była obrazem. Jeden oszukał ptaki, drugi malarza. Fantazjuję, że to etap, w którym teatr ma szansę oszukać wszystkich, łącznie z autorem.
10. ChatGPT na pytanie o scenografię przyszłości odpowiada: „To będzie żywy organizm”. Przez chwilę dziwne poczucie zagrożenia, bo przecież „żywy” to nie tylko reaktywny, ale też inicjujący.
11. Światło dzienne – żywe światło – elektryczność – powidoki cyfrowe. Droga od dyktatu czasu, przez uniezależnienie, do manipulacji nim i gry planami. Dzisiaj otwiera się jeszcze coś nowego.

Marzena Sadocha

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Jeszcze więcej treści!

Zawsze pod ręką

Kup ten numer w wersji elektronicznej.

Bez czekania na przesyłkę – pobierasz plik od razu po zakończeniu transakcji. Czytać możesz na dowolnym urządzeniu: telefonie, tablecie, czytniku ebooków lub komputerze.

Cena: 29 zł / numer

NIE PRZEGAP ŻADNEGO NUMERU

Zamów prenumeratę wydania papierowego.

Roczna prenumerata „Notatnika Teatralnego” na rok 2025 kosztuje 124 zł brutto i w jej ramach zobowiązujemy się wysłać do państwa w 2025 roku cztery numery w dwóch zeszytach. Jeśli potrzebujesz faktury na zakup, napisz do nas na adres: prenumerata@notatnikteatralny.pl.
Cena: 124 zł / rok

Notatnik Teatralny dostępny
w sprzedaży fizycznej w całej Polsce

EMPIK

INMEDIO